Rabu, 18 Januari 2012

Hunting kain baju resepsi

Salam pembuka bicara..

Kali ni nak update pasal hunting kain untuk resepsi. Paling penat cari kain baju resepsi. Kisah sedih pun ada pasal kain ni. Saya beli kain resepsi ni, hari yang sama beli kain untuk baju nikah. Bersama-sama dengan kak Lijah, suaminya dan tunang saya jugak. [klik sini untuk baju nikah]

Seperti yang sedia maklum dari entri sebelum ni, saya ada menang contest Stunning Me! By Qaseh Elyn. [klik sini]. Alang-alang dah menang, saya terus buat baju resepsi lelaki dan perempuan dengan elyn. Harga dia sangat affordable. Lebih kurang macam baju sewa baru dekat kedai. Boleh tawar-tawar lagi. Nak lebih info, sila klik sini


Design baju resepsi
Inspirasi dari koleksi baju sanding dalam entri ini. [klik sini] Hari tu, saya ada jumpa elyn dan kami dah discuss design pun thru emel. Senang je nak deal dengan elyn sebab dia fleksible. Sekarang, elyn dah bergelar guru. hehe. Hasil dari perbincangan, saya telah listkan apa kain yang diperlukan berdasarkan pada design saya nak. hehehe


Tema warna baju pengantin
Tema warna baju pengantin sepatutnya shade of yellow + white + champhage (pada beading). Macam saya cakap dalam entri ini. Tapi berlaku kisah sedih, akhirnya baju pengantin bertukar warna champagne + nak jugak soft yellow boleh? hehehe


Kain yang dicari dan beli dekat mana?


a) Bridal satin (ducthess satin)
Paling susah cari kain ini mungkin sebab dah penat kot jalan sana dan sini. Ini adalah kain utama yang akan tentukan warna baju saya.

Saya ada cari dekat Kamdar, Nagoya dan semua kedai dalam Semua House jugak. Hanya Kedai Usman sahaja yang ada jual bridal satin ni. Harga dalam RM35 / meter. Saya macam dah happy sebab murah. Dan elyn selalu beli bridal satin ni RM30 / meter. Dia dapat harga designer. Tak kan saya yang bodoh-bodoh pasal ni nak claim saya designer pulak kan? Saya fikir "ala, lebih sikit je dari bajet asal". Ada hati nak dapat harga designer konon ye. Tapi sayang, tak ada warna yang saya nak.

Lepas tu, saya pergi Jakel. Ada jual. RM48 /semeter (harga sale ye). Ada warna soft yellow. Tapi saya ragu-ragu samada betul ke kuning ni sebab lighting Jakel pun warna kuning. Lepas fikir-fikir, akhirnya tak beli.

Kemudian, saya ke Maya Fabrique. Jam waktu ni dah dekat maghrib. Kaki dah penat. Dah hampir surrender cari bridal satin ni. Z pula kalau jumpa terus beli. Ini kalau saya yang shopping dia tak larat, korang belum tengok dia yang shopping. Saya rasa nak suruh dia dukung saya bawa balik sebab dah tak larat gile-gile. Z tu sekali dia shopping semua shopping complex dia nak pergi. Eh, lari topik. Dekat Maya Fabrique ada jual bridal satin, saya tanya akak dekat depan pintu tu samada ada bridal satin warna kuning macam tudung yang saya pakai ke tak? Dia kata ada. Bila naik atas, saya rasa warna dia macam gelap sikit. SA tu tak payah cakap la. Mesti la dok kata "sama dik, sama". Huh, menyampah. Bila tanya Z, Z kata beli je la~ Sebab dia dah penat. Dekat Maya, bridal satin RM50 / meter (harga sale). Saya cakap dekat akak tu "Jakel lagi murah" Hahahaha. Bila Z kata beli, saya pun beli lah.

Nasib bridal satin ni guna as top untuk baju resepsi je. Saya beli 1.5 meter. Tak sampai seratus kira murah boleh. Pang! Keluar Maya, saya terus tengok kain. Sekali tu, "eh, macam kaler champagne la". Frust tak payah cakap. Tapi dah beli kan? Saya siap kena marah lagi dengan Z. Mencik!


b) Chiffon
Bila dah cari bridal satin, barulah kami cari kain chiffon pula. Pergi Nagoya dekat tingkat 2 dan 3. Tak ada color yang sesuai dengan bridal satin tadi. Dalam hati, nangis sebab salah beli! Tapi dalam masa yang sama, cuba untuk redha kan hati sendiri. Z naik nagoya pun dia tak nak gara-gara salah beli warna kain. Cis.  Turun je tingkat bawah Nagoya nampak orang ramai-ramai dekat area kain ni. Saya pergi tengok kain apa dengan kak Lijah. Macam sifon. Tapi pelik sebab dia ada dekat bawah.

Tanya dekat uncle SA, uncle tu kata kain chiffon jacquarde. Mana lah nak tahu apa beza setiap jenis chiffon ni. Chiffon dekat Nagoya ni sedikit kasar dari chiffon saya beli dekat Kamdar. Harga pun murah RM3.80 semeter. Bila recall balik adegan tengah hari masa beli kain nikah dekat Kamdar, tak ada warna yang sesuai dengan kain saya tu. Jadi, saya beli saja lah walaupun warnanya sedikit pekat dari top dress. Saya beli chiffon ni 6 meter. Chiffon ni untuk buat kain baju.


c) Satin
Satin pula gunanya sebagai inner kepada kain dress. Memandangkan sifon tu warnanya sedikit gelap, jadi elyn suruh saya beli satin warna putih je. Satin ni untuk pakai pada inner kain je. Jadi, saya beli satin murah jugak. RM4.80 semeter. Masa ni, satin ni tengah sale 30%. Tak ingat harga sale berapa sebab dalam resit dia terus tolak total. Malas nak kire. hehe. Saya beli 4 meter.


d) Border lace
Yang berjaya dicari hanya 3 diatas sahaja. Border lace belum ketemu pujaan hati. Dekat Jakel malas nak usha sebab tak beli top lagi masa ni. Tapi harga border lace dekat Jakel KL (saya tanya SA), dia kata RM80 ke atas. Dekat Kedai Usman RM50 tapi dia bagi RM45. Siap cakap boleh murah lagi. Hehehe.

Tapi malam tadi, epa cakap dia beli border lace dekat Jakel Shah Alam RM50 semeter. Nanti nak terjah Jakel Shah Alam pula. Elyn ada cakap "cari dekat Tewah. lace dekat Tewah pun cantik-cantik". Tewah dekat mana? Tewah yang saya tahu dekat The Mines, Seri Kembangan sahaja. Belum sempat nak singgah lagi. Akan ku singgah nanti. hehehe

Kalau tak jumpa jugak, saya akan cari chorded lace la ganti border lace ni. hehehe


Jumlah lebur 
Ini jumlah tak termasuk border lace sebab tak dapat beli lagi. Setakat ini RM 111.20. hehehe. Murah? Mungkin kot untuk setakat ini. Bak kata mila kain nikah dia RM120. hehehe. Glamour u mila. wiwit!


Itu sahaja berita untuk hari ini. Kalau tahu nak beli border lace yang cantik-cantik dan murah sikit. Bagitahu saya ye~ Eh, elyn ada suruh saya treaser. Nanti la ye elyn. Malas nak tangkap gambar ye. hehehe


xoxo

20 ulasan:

Suria berkata...

dhiera yellow wcam suria laaaa... hehe tp suria buat utk nikah, bju melayu tunang beli yg dh siap! kikih, sbb die malas nk tempah bagai..skrg ni suria lak pecah kpla nk cari kain utk skirt tu, lining gune kain satin eh dhiera..? luar die chiffon..yg mne perlu color terang..? chiffon ke satin..? huhu pjg lak komen, keh² :P

dhiera zainudin berkata...

@ suria : yke? best ye... nak pakai kuning! sobsob. pang! kate redha~

baju nikah tunang kite pun kite beli siap jugak. hehehe

untuk dress resepsi kita, bahagian skirt kite pakai lining satin. luar kita pakai chiffon.

mana terang dan tak tu bergantung pada kain yang suria beli. beli tu kena mix dan match kan dengan top. macam kite, warna top tu soft color.
untuk kain plak, chiffon tu kite dah terbeli warna pekat sikit dari dari top. gpun, itu je warna kain yang hampir sama dgn top.
jadi untuk inner, kite cari warna putih supaya warna chiffon td turn down sikit~ bak kata elyn lah. lepas tu, letak kain tu sama2 dan tengok, warna die hampir sama tak.

kalau sifon tu, suria beli warna lagi light dari top. makanya, suria kena mix and match dengan inner yang lagi pekat warna ye. hehehe

faham ke?

Suria berkata...

kite x phm, ngeh³..
ok, suria dh ade lace tp lining lum ade, lace suria tu sebijik cam Rilla, lining suria xtau nk chiffon ke satin.. utk skirt suria nk buat cam dhiera satin utk lining..kalo lining lace tu satin, x ke pelik kalo skirt lak chiffon on top..? kalo chiffon lining pd lace kang x menonjol.. uwaaaa... bencik

dhiera zainudin berkata...

@ suria : erkk... mcm mana nak simplify kan ea.
cth: top = light yellow, kain luar = beli dark yellow. inner main peranan untuk down kan dark yellow. jadi inner = putih.

prinsip : kena mix kain luar + inner supaya sama warna dengan top. (mix and match) so,
dark yellow + putih = light yellow. ok? vice versa kalau kain luar beli warna lagi cair dari top.

suria beli cotton lace kan? kite prefer satin kot jadi inner untuk lace sebab sifon tu kain dia jarang. lace pun lubang2. seksi kot.. errr... tak ke?

Suria berkata...

ha'ah cotton lace, bkn kate jarang dh dhiera tp berlubang².. huhu

so, suria rase xyah la nk carik kain smpai jakel..kamdar pn ade kan..? murah skit, nsb baik lace org sponsor..hihi

tq dhiera syg ;D

dhiera zainudin berkata...

@ suria: hahaha... kelakar suria ni! yeee.. jakel ada. hekhek

puan.mila berkata...

eip nama mila ade disebut kat ats..hehehe

tah dhira ase cam mahal plak kain mila tu, kain pun biasa2 jek, sbb time dulu blog xde aktif sgt so xtau prkmbangan semasa hrga kain n xkwn2 lagi ngn korg..hehehe
time tu ikut nak cpt jek men redah jek beli kain..bila tau dhira dpt murah eee jeles y amat..nak beli kain lain tuk nikah aci x??
* berangan nikah lgik 2 mgu..hahaha

dhiera zainudin berkata...

oppsss...mila. terglemer dan hot kejap~ hehe

sama lah klo kite jadi mila aritu. main beli agak ye. mesti beli dekat jakel sbb jakel baju untuk kawen. mind set dulu-dulu la~ hehehe

aip, apa khabar baju nikah mila?

puan.mila berkata...

jakel ke gulatis...mila pun ingt..haha..

xtau,xtgk pun lagi..sabtu ni blik kg bru leh g tgk..degup2 tkut xmmnuhi ctrasa..hoho

Unknown berkata...

hurm tension kan bile warna lari? sbb lighting kat dlm kdi sllu mcm tukar actual color dia..ms i cr lining and chiffon dkt gulatis, i suruh SA tu bwk kat tepi tingkap nk tgk d difference..hehe..so after this klu u nk cari kain..u blh buat mcm tu..blh tgk d difference ms bwh lighting and chya btl kat lua..hehe all d best dear!

dhiera zainudin berkata...

@ mila : insyaallah ok semua ye. sedap hati kawan~

@ dalila : hahaha.. kite dah buat dah tips tu. tapi belum cukup menyakinkan melainkan betul2 keluar dari kedai tu. tengok dekat situ (bahagian cermin display), dorang ada letak patung2. jadi, akan menghadang cahaya terus ke kain. warna tetap menipu~

Unknown berkata...

nak buat bj resepsi sendirik?bgosnye..hihi..mesti nice kan gabungan kaler n jenis2 kain yg elegant tu..hihi..nyway congratz sebab menang contest!

Tanpa Nama berkata...

yup, nnt pergi la...trick nak dpt harga murah kalau beli kat jakel, masuk kedai dekat2 kedai nak tutup.. tawar2 confrim dpt insyallah :)

Miss Ika berkata...

Dear, champagne pun cantik kan.
Cepat senyum lebar-lebar.
Jangan nanes. Hehhh

dhiera zainudin berkata...

@ syaz : yup. buat sendiri. mak saya dari awal kate harga sewa dgn buat same. buat je baju kahwin semua ni

@ epa : oo..itu ea trick dia. noted! thanx ya~

@ ika : hahaha... tak nanges dah. hukhuk

Unknown berkata...

dhiera, baru dpt baca blog..huhuhu..
pasal border lace, kalu xjmp yg cntik bole pakai chorded lace..

kain kat Usman pon cntek2 gak w'pon kedai die tecik aje..hehe..

tewah tu kite biasa dtg dkt the Mines, kat Tesco Shah Alam pon ade gak..rasenye maseh ade lagi sbb lame xdtg sane..huhu

pandai nye dhiera bajet utk beli kain nikah & resepsi..sgt2 jeles..kalu kite, asal jmp yg cntek MALAS nk pk pasal price..haha

bile rajin nnt teaser ok :)

dhiera zainudin berkata...

@Elyn
hahaha... elyn, si Z tu nampk je mcm tak kesah tp klo ada yg murah dia memang pilih yg murah je. hekhek.

kan... kain dekat usman cantik tp pilihan warna dia xbyk. sobsob

minggu depan elyn free x? eh, kite dpt keje dekat klang. weeee

ain berkata...

sama mcm syaz jugak...sgt kagum ngan org yg buat bju resepsi sendiri..hihihi. sbb ain ni malas nak pikir..sekurg2nyer dhiera n en tunang mau jugak jalan2 kalo ain...rembat je...(tapi sampai umah menyesal sendiri...padan muke...huahauahau).

all d best tau dhiera!!!..hihihi

dhiera zainudin berkata...

@ain
kaalau nak baju sendiri kena usaha lebih sikit la.. hekhek

thanx ain~

Narizz berkata...

Salam,
Kalo berminat dgn BORDER LACE bleh tgk sini..
http://narizzcollection.blogspot.com
TQ