Khamis, 9 Ogos 2012

Projek Kahwin DIY 4: Payung pengantin

Salam pembuka bicara..


Masa sangat mencemburui saya. Semakin dekat majlis, semakin malas dibuatnya. Saya punya 15 hari lagi. Mood untuk update panjang-panjang pun dah lari.


Majlis saya pada waktu siang. Jadi, saya tetap perlukan payung. Sebenarnya, projek DIY ni sesuai untuk orang yang tak upah mana-mana butik kot macam saya. Kalau dah hire butik tu, for sure dorang dah sediakan payung kan?


Projek DIY 4: Payung pengantin




Bahan-bahannya:
1. 2 kaki payung
2. 16 kaki manik (lebih kurang 5 meter)
3. Benang
4. Jarum
5. Gunting


Cara-caranya
1. Beli payung yang dah siap dekat kedai. Saya beli payung dekat Daiso. Harga wajib la RM 5. Untuk 2 kaki payung bernilai RM10.

2. Dekat payung kan ada yang besi-besi tu. Jarak antara satu besi dengan besi yang lain adalah 1 kaki. Sekaki payung ada 8 bahagian. Jumlah manik yang diperlukan untuk sekaki payung adalah 8 kaki bersamaan 2 meter lebih. (belajar matematik la pulak). Darab lah 2 untuk dapat berapa meter yang diperlukan untuk siapkan payung.


3. Kemudian jahitlah manik di pada payung tadi. Jahit sampai habis dan siap!


Mudahkan. Idea cengkelat ok la ni.


xoxo

14 ulasan:

cik mah berkata...

Kreatif...jimat n cntik...sgt rajin...xlame dah tu...

Ezza Z berkata...

kreatif la dhiera ni.

Cik Puan Tqah berkata...

dhiera..apsal idea kite same.. tqah pon wt cmni gk..lom jahit lg..hehehhee

Fariza berkata...

comel :)

InaYusoff berkata...

kreatif sungguh!..

:)

Nursaila Norman berkata...

hebat! buat sendiri je kan.. thx 4 the idea :))

FarizAtie berkata...

oo yeahhh sek bek bace ur blog..lpe sgt2 nak tanye bridal paal payung nih..aiyoyoyoy..tq beb!!

hdsykn berkata...

Kreatifnye la dhiera oiii :P

Nina Isofea berkata...

waa, bagus! Kreatip!Hehhe..all the best darl

puan.mila berkata...

rajinnya dhiera nih...

ada mokhtar berkata...

kreatip betui :)

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr berkata...

wahhh terbaik......

kreatif sungguh...

saya nak jemput join segmen BRIDE TO BE

di blog GKSB ;)

JEMPUT2

Tanpa Nama berkata...

sangat kreatif..tQ for your idea diera..

shamyheart berkata...

Wah, boleh cuba ni. Nanti nak cuba