Selasa, 28 Februari 2012

Produk untuk weight management

Salam pembuka bicara..


Dah bersawang dah blog. Sebenarnya, banyak je benda nak cerita tapi saya malas nak menaip. Boleh? Hari ini saya nak share sesuatu terutamanya pada wawa. Sebab wawa nak tahu pasal produk ni tapi saya asyik lah postpone nak bagitahu wawa.


Sebenarnya, produk ni tempat kerja saya sebelum ni (seminggu yang lepas saya masih bekerja) gunakan produk ni untuk program weight management. Tapi sorry sangat-sangat wawa sebab kita tak survey lagi harga produk ni dekat farmasi. Sepatutnya around RM80 something la~


Lepas ni, kalau wawa terjah mana-mana farmasi, wawa dapat la gambaran macam mana enerflex ni. Sebenarnya, enerflex ada beberapa produk lain. Tapi yang tempat kerja saya guna adalah ini. Maaf banyak gambar.




Namanya Enerflex Synbiotic. Minuman soya bercampur inulin, kultur hidup (macam vitagen, yakult), multivitamin, multimineral, galian dan serat (fiber). Ada 4 billion cfu bakteria hidup dalam ni yang elok untuk kesihatan perut. Inilah perbezaan dia dengan minuman kurus yang lain. Produk ni well-research. Ada semua multivitamin dan mineral yang badan kita perlu kan. Serat atau fiber boleh memberi rasa kenyang yang berpanjangan.




Kenapa saya berani kata dia well-researched berbanding produk-produk yang lain?
Sebab tengok je produk ni punya nutrition fact. Panjang kan? Semua nutrient ada dalam senarai ni. Gambar atas dan bawah adalah nutrition fact dia.




Alamak, gambar blur. Tak ada gambar yang lagi bagus dari gambar close up bawah ni.


Kalau korang ada produk kesihatan yang boleh membantu menguruskan berat badan ada tak senarai nutrition fact macam ni? Kalau ada bagitahu saya ye. Sebab saya tak tahu produk lain. Malah, tak diberi training oleh pengeluar produk tersebut. 


Produk ni bukan sahaja ada senarai semua nutrient tapi ada bakteria yang mampu jaga kesihatan perut. Well, dalam usaha kita nak kurang kan berat ni kadang-kadang badan kita akan kekurangan sesetengah nutrient yang badan kita perlukan. Kalau minuman yang kita minum ada complete nutrient, kita rasa selamat juga la kan? Sebab nak jaga kesihatan tu biarlah berpanjangan. Bukan untuk kahwin je tapi untuk sepanjang hayat.




Cara penyediaan ada ditulis pada packaging. Ini adalah produk buatan Malaysia tapi berkualiti antarabangsa. Support barangan Malaysia kan? 




Ini adalah ingredient yang ada dalam produk ni. Rasa dia betul-betul rasa soya.




Amaran untuk orang yang allergik pun ada. 


Yang paling penting, produk ini telah lulus sijil halal JAKIM. Tanda halal JAKIM ni penting kan? Makanan dan minuman yang kita minum akan menjadi darah daging dalam badan kita.


Selain itu, ada HACCP. HACCP ni adalah kelulusan dari USDA dan FDA. Alamak, nak cerita pasal USDA dengan FDA ni panjang sangat la pulak kan? Tapi HACCP adalah kelulusan untuk food safety la. Maklumat lanjut pasal HACCP tekan sini. Sebelum kita guna apa-apa produk, perlu ambil tahu kesan dia untuk masa panjang dan pendek. HACCP dah luluskan produk ini selamat digunakan. HACCP = Hazard analysis & critical control point.


Produk ni juga dapat kelulusan ISO 9001. Apa ISO 9001 ni? Haha.. Saya tak tahu sebab baru nak masuk line quality assurance. Yang saya faham, ISO 9001 ni adalah kelulusan yang memenuhi syarat dalam quality management dalam sesuatu organisasi. Kalau salah, sila betulkan?


Itu sahaja. Rasanya, kebanyakan b2b ramai yang nak kelihatan cantik di majlis perkahwinan tapi jangan terlepas pandang yang badan kita perlukan semua nutrient untuk beroperasi. Operasi la bahasa mudah. Nak buat tenaga, nak buat kulit cantik, nak jaga kolesterol semuanya bermula dari sistem dalam badan kita. 


Jangan omit lemak sebab tanpa lemak kulit kita tak akan lembut selembut lembutnya (eceh..) dan rambut juga mudah putus, kuku pun tak cantik tanpa lemak. Jangan makan makanan sumber protein je sebab buah pinggang kita akan terbeban dengan protein yang banyak dan akhirnya sebabkan masalah pada buah pinggang. Mesti makan sumber karbohidrat sebab karbohidrat atau gula adalah sumber tenaga utama badan kita. Sel-sel badan kita dapat beroperasi dengan pecahkan muscle (selepas dalam badan tak ada gula. Muscle akan dipecahkan dulu baru lemak). Tapi TAPI otak kita menggunakan gula sahaja GULA SAHAJA sebagai sumber tenaga. Otak tak boleh gunakan protein atau lemak sebagai sumber tenaga. Siapa yang belajar fisiologi atau biokimia badan manusia mesti tahu pasal ini.


Terlalu panjang~ Ok bai. Hopefully, dapat membantu kawan-kawan.


xoxo

10 ulasan:

Unknown berkata...

hai pakar kesihatan!!! macam sesuai je dengan diriku ini huhu thanks dhiera sharing.memang dah tak buat lagi diet protein tu sbb takut buah pinggang rosak.skrg kite just joging 3x seminggu dekat tasik

Miss Ika berkata...

Pergh, terbaiklah dhiera.
Naseb baik lah ada pakar nutrisi dalam grup B2B ni. Hehehehe

shafika fieka berkata...

wah bagus la review dhiera..nak try la carik produk nie..kat watson or guardian ade ker??

Suria berkata...

dhiera! entri x fair..
suria nk yg boleh naik berat badan pulak..heeee ade x..?

puan.mila berkata...

xmo kurus, xmo gemuk tapi nak maintain je body skrg.asben suh mcm nih..ade supliment y boleh kasi tenaga? muahehehehe~

dhiera zainudin berkata...

@Cik Zimie
bagus ye zimie berjogging. teruskan usaha ya!

dhiera zainudin berkata...

@Miss Ika
kita kongsikan apa yg boleh dikongsi je~

dhiera zainudin berkata...

@shafika fieka
yang tu kit tak sure la pika. watson tempat kita tak ada. kite pun tngah mencari untuk kawan2 kite

dhiera zainudin berkata...

@Suria
in other way round, minuman ni boleh bantu naik kan berat badan jugak~

dhiera zainudin berkata...

@puan.mila
biasanye untuk bg badan lebih bertenaga amek vitamin b compleks tp risiko dia untuk sesetengah orang boleh naik kan berat badan~