Rabu, 12 Disember 2012

Review nikah: Baju nikah perempuan 2

Salam pembuka bicara...


Semalam ada bagi bad review kan? Kali ni nak tunjuk lah baju dia. Owh, kain tu adalah kain baru bukan kain yang makcik ni jahit.




Nampak cantik kan? Ok. Ini rupa baju dari sisi yang lain.




Nampak tak bahagian atas yang besar, ketiak yang mengelebeh dan lengan yang besar? Itulah sebab kekecawaan saya. Sampai sekarang rasa nak betulkan. Nasib baik beading baju sangat lah cantik! Suka suka suka tengok manik-manik dia. Beading pada baju adalah beading yang sama pada veil saya.




Rasanya dulu saya pernah share modal saya buat beli kain ni. [tekan sini] Yang berbeza dari apa yang dicanang-canang adalah design baju. Mak tak suka design baju idaman saya yang terlalu simple. Akhirnya, tukar sama apa yang korang nampak sekarang.


1. Veil
Saya guna kain chiffon baby pink. Kain yang sama dengan baju saya. Ditambah patch lace dari lace yang sama pada baju saya. Saya paling berpuas hati dengan beading yang dihasilkan oleh kak lijah! Bawah ni adalah gambar veil saya. Percaya tak yang baki lace dari baju saya sangat lah sikit. Adalah dalam panjang pembaris panjang.




2. Shawl
Saya memang berniat nak guna shawl off white masa nikah. Puas jugak cari shawl idaman sebab tak nak nampak muka bulat. Nyaris nak buat tempahan. Nasib baik al-humairah contemporary update dorang restock shawl yang saya pakai ni. Tepat pukul 11.30, saya terus beli shawl ni.




3. Inner
Saya pilih inner shawl warna hot pink sebab warna ni akan kurang menonjol bila dipakaikan shawl off white.


4. Baju nikah
Saya letak lace pada bahagian lengan dan di bahagian bawah sash sahaja. Belah atas sash tak ada lace. Saya beli lace saki baki kayu dapatlah dalam 1.5 meter. Muatlah letak keseluruhan bahagian depan dan belakang. Bakinya buat veil. Saya memang suka baju ada sash. Konon pinggang kecik. Huhu. Sash ni buat pakai kain satin je. Bahagian yang ada lace ada 3 lapis kain iaitu kain satin putih, kain chiffon baby pink dan lace. Beading saya buat dengan kak lijah jugak supaya ada kesinambungan dari veil ke baju. Bahagian leher memang saya sengaja buat sulam. Gambar bawah ni sebelum beading.




Kain baju nikah ni saya buat 3 hari sebelum raya. Dapat masa hari raya. Nampak senteng bila saya pakai wedges. Mak berkenan dengan kain ada trail. Maka, buatlah trail pendek dibelakang. Susah nak jalan ada trail ni.


5. Kasut
Saya pernah teaser dulu. Saya beli wedges. Nak sangat pakai wedges masa resepsi tapi hubby tak bagi, dapat pakai masa nikah pun jadilah. Warna dusty pink. Beli dekat Setia City Mall. Murah je, RM 49.90. Huhu. Saya bukan jenis yang mementingkan brand.



Owh, pelamin tu pelamin DIY. Design dari mak juga. Kami yang lain ni orang tolong siapkan ikut design. Cantik tak? *Tetiba*


xoxo

6 ulasan:

puan.mila berkata...

aah baju tu nmpak besar bwh ketiak..kalau fit kan lg mesti lg cantik!!

cik mah berkata...

aaa...baju nmpak bsar n senteng....tp cntik warna n beads tu....kasut tu pun cntiknyerlah....

Unknown berkata...

kasut cantik!... even baju tu besar pun, bila pakai, n tak angkat tangan, tak nampak pun kalau dhiera tak mention.. :)

Unknown berkata...

Cantiknya.. Suka2..

Unknown berkata...

pelamin tu diy? cantik lah !

Afasz berkata...

wah cantik la baju