Sabtu, 9 Jun 2012

Tips menjadi pengantin bahagia

Salam pembuka bicara..


Hari ni wedding zimie, ada sesiapa yang pergi? Sila angkat mouse! Saya dah plan dengan as dan suria nak pergi wedding zimie hari ni.


Ok, just nak share tips jadi pengantin bahagia. Ewah.. kemain lagi tajuk. Sebenarnya, tip ni dapat dari majalah Pesona Pengantin Edisi Mac 2012. Hanya nak komen pada tips-tips yang diberi.


1. Merancang perkahwinan menjadi pengalaman manis.
Dalam merancang ni memang macam-macam boleh jadi. Kadang-kadang tu ada rasa gembira, kadang-kadang tu rasa frustated sebab macam-macam halangan yang jadi. Saya percaya segala yang terjadi dalam buat persiapan untuk berkahwin ni adalah semua yang akan menjadi perkara manis untuk dikenang. Insyaallah. Mantan b2b betul tak? Kena tanya mantan sebab saya belum merasa lagi. Tapi saya rasa betul dari pengalaman buat persiapan nak bertunang dulu.


2. Kelihatan menawan di majlis persandingan
Ini sangat betul. Kita mesti la nak nampak cantik kan. Your day kan? Tips dari Pesona Pengantin adalah berjalan dengan tenang sambil melemparkan senyuman untuk semua tetamu. Contoh, pelamin kita tak sama seperti yang kita hendaki tapi benda dah jadi kan? Senyum je la walau dalam hati ada jugak sumpah seranah. Pilih baju yang buat kita rasa selesa dan anggun. Sangat betul untuk tingkatkan keyakinan.


3. Melayan tetamu kanak-kanak
Yang ni tak tahu lah macam praktikal ke tak. Yang pasti, budak-budak ni kalau kita bagi dia gula-gula sahaja pun, mereka dah cukup gembira. Belum pernah tahu kalau-kalau ada kenduri kahwin yang ada buat game untuk budak-budak. Korang pernah?


4. Tetamu tidak lupa majlis perkahwinan anda
Cadangan menarik! Kita tulis soalan tentang diri kita dan pasangan dan minta tetamu jawab soalan tentang pasangan pengantin. Boleh minta MC yang bagi soalan atau buat soalan dan letak dekat ruangan buku tetamu.  Menarik jugak!


5. Kelihatan glamour dan menyerlah.
Tip majalah utamakan bahagian mata masa disolek. Letak bulu mata yang panjang. Tapi saya kurang minat dengan tip ini. Sebenarnya, tak minat pakai bulu mata palsu ni. He


6. Membeli cincin perkahwinan
Sangat tak setuju dengan idea ni sebab majalah ni tulis cincin perkahwinan yang mahal dan eksklusif di kedai ternama. Tak perlu mebazir yang keterlaluan pada pandangan saya tapi lain orang, lain lah pendapat. Sebenarnya, tak ada cincin pun tak apa. Sebab bukan syarat sah untuk nikah pun. He.


7. Menghebatkan bilik tidur anda
Tabur bunga di atas cadar. Sangat menarik dan romantik gitu. Saya tak terfikir nak hias bilik tidur macam mana. Serah kan pada mak dan sepupu saya. Malas nak fikir. Saya fikir saya nak cadar macam mana, saya nak perabot apa. Katil mak dah tempah, minggu depan baru dapat. Bilik ayah tengah renovate. Almari pakai almari sedia ada cuma kena beli wallpaper dan cermin besar serta meja hiasan. Coming soon. Hujung bulan ni baru nak pergi beli sebab puasa nak relax-relax. Tapi kan, masa bulan puasa lah banyak promosi perabot. Aiya~


8. Dapatkan 'candid shot' yang menakjubkan
Jom google aksi-aksi candid menarik. Eh, kalau dah google bukan candid namanya. he.. Photographer saya sila siap sedia.


9. Menghargai ibu bapa
Sepatutnya, ini yang pertama kot. Ya, kawan-kawan. Dakaplah mak dan ayah kita supaya mereka tahu yang mereka tidak kehilangan kita. Aiseh.. sebak sendiri.


Eh, rancang nak cerita pasal MUA tapi keluar tips pula. He. Mantan-mantan yang baca entri ni. Ada nak share apa-apa lagi?


xoxo

6 ulasan:

Suria berkata...

suria dlu once dh confirm date, mcm² nk plan itu ini blaa blaa. tp bila dh 2 bln b4 mjlis mood malas tu terserlah dgn bersinar² kahkah, lg sbln lebih bercahaya malas tu, lg seminggu je semua suram sbb dh malas nk pikir dh tau x cukup masa.. hahaha sila jgn tiru, better masa plan tu terus buat.. haha

Diyana berkata...

saya pergi jugak wedding Zimie

Unknown berkata...

tips berguna ni.. Tq..

ain berkata...

dua posen dari saya : mase saya nak kawin dulu, bile dah tiba harinya, saya cuma set dalam kepala, saya nak enjoy hari ini, senyummm sentiasa dan bergembiralah.... saya bersiap sedia maafkan ape akan yang terjadi, halalkan ape yang akan berlaku... tak mahu kusut2 dihari perkahwinan saya... lepas dah habis majlis kawin pun tak payah nak kusut, menda dah lepas...ehehehe...

Bie berkata...

tips yang sangat berguna untuk b2b.. TQ Dhiera :)) Bie exchange blog link ya kat side bar. TQ :))

Unknown berkata...

nanti update wedding zimie yea :)

btw lain orang lain cara hehehee tips ini anggap je sebagai menambah pengetahuan kan hehe :) enjoy !