Rabu, 26 Oktober 2011

My Dream Veil Contest by Non-Cinderella Story

Salam pembuka bicara



Entri contest yang lain daripada yang lain. Contest mengenai veil idaman. Saya hanya mencuba nasib. Kalau dapat, alhamdulillah kerana secara tak langsung membantu dalam menjimatkan wang.


Saya bukan seorang terlalu cerewet dalam memilih pakaian. Cukup kalau ianya memenuhi keperluan saya sebagai seorang perempuan muslim dan cukup jika emak saya katakan baju ni ok je. Kalau mak sendiri tak minat, saya pun tak minat lah. Kecuali lah bab makan, memang saya cerewet. he

Saya seorang anak gadis dari keluarga yang biasa-biasa sahaja. Jadi, saya telah terdidik dengan prinsip "simplicity is me". Sebab itu, saya tak berhasrat untuk mencari mana-mana butik menjadi perunding perkahwinan atau menempah pelamin idaman. Kecuali menempah baju idaman saya. Sebab nya, saya yakin saya mampu merealisasikan impian perkahwinan saya sendiri.

Veil yang cuba saya pertaruhkan dalam contest ini adalah veil idaman sewaktu nikah. Tapi sebelum itu, saya mempunyai satu soalan kepada puan penganjur. Soalannya adalah berapa lama veil ini valid? Adakah bergantung pada majlis pemenang?

Pada hemat saya, jika saya pertaruhkan veil idaman bagi majlis pertunangan saya. Saya takut pihak penganjur akan tergesa-gesa kerana majlis pertunangan saya akan berlangsung kurang sebulan dari tarikh tamat contest ini. (Bajet macam menang ye) Sebab itu saya pertaruhkan veil idaman nikah saya yang mungkin dalam tempoh setahun atau kurang dari sekarang.

Berapa panjang yang saya ingin kan?
Dengan badan yang agak kecil serta ketinggian yang tak berapa nak tinggi (puan penganjur sendiri tahu kan), saya hanya impikan sehelai veil yang boleh menampakkan saya sedikit tinggi.

Ya, memang cantik mempunyai veil yang panjang. Gaya seorang puteri raja masuk ke dalam dewan sambil mata tertumpu pada nya. Tapi, saya bukan anak raja. Seperti yang saya katakan "simplicity is me". Veil yang panjang itu adalah angan-angan tak jadi. Sebab apa? Sebab ia hanya akan buat orang berkata "rendahnya pengantin perempuan". Sedangkan pengantin lelaki mempunyai ketinggian lebih 22cm dari saya. Lebih panjang dari sebatang pembaris pendek. Cuba bayangkan?


Cukuplah mempunyai sehelai veil yang panjangnya sehingga melepasi sedikit bahu saya. Sekurang-kurangnya, ia tidak membuat saya kelihatan rendah. Panjangnya mungkin seperti veil elydalyla ini. 

Bagaimana potongan veil nya?
Pada saya, cukup dengan potongan half-oval shape untuk nikah nanti. Tiada sebab lain melainkan saya memang inginkannya.

Tapi, mohon kebenaran ye cik lijah. Saya edit gambar asal diatas. Bahagian bertanda merah. Saya inginkan efek berombak. 

sumber: blog cik lijah dan owner gambar sebelah, blognya sudah diremove

Bagaimana pula dengan warna veil idaman saya?
Lazimnya, majlis pernikahan melambang kesucian dimana ada 2 orang insan yang berlainan jantina, berbeza sifat dan sikap di satukan dalam ikatan pernikahan untuk bersama bawah satu bumbung yang sama. 

Warna yang melambangkan kesucian adalah warna putih atau apa warna yang lembut. Jadi, pilihan warna bagi majlis pernikahan saya nanti adalah warna putih (lebih tepat warna off-white) dan digabungkan dengan warna baby pink.


Gambar di atas adalah persalinan baju lelaki semasa nikah nanti. Jadi, warna yang saya inginkan adalah seperti di atas.

Bagaimana pula dengan jenis kainnya?
Pada bahagian ini, fikiran saya sangat tamak. Jika mahukan net, i guess kain net memerlukan pemberat di bahagian bawah supaya dia terletak. Jika mahukan kain sifon, hasilnya memang sangat cantik dengan efek flowy tapi saya fikir penggunaan aksesori perlu berhati-hati sebab takut fabrik lembut ini akan rosak. Jika mahukan fabrik dari organza, strukturnya agak kasar dan keras jadi sukar dibentuk.


Setelah difikirkan baik buruk, saya memilih kain sifon. Kehebatan kain sifon memang tiada siapa dapat sangkalkan.

Bagaimana pula dengan rupa veil idaman ini?
The best veil yang boleh describe veil idaman saya sewaktu nikah adalah veil ini.


Saya telah jatuh cinta pada veil ini sejak pertama kali melihatnya sedangkan saya jatuh sayang kepada Z setelah beberapa bulan melihatnya.

Bezanya, warna veil idaman saya adalah off white sebagai base dan baby pink sebagai patch lace dan mungkin boleh ditambah manik berwarna pink yang agak kuat seperti gambar dibawah bagi memberi kesan tarikan. Sebab kedua-dua warna kain adalah lembut.

Kesimpulannya, potongan veil, panjang, jenis kain dan kesemua yang saya ceritakan adalah idea veil impian saya. Saya tahu dan faham perkara paling penting dalam berpakaian adalah selesa dan tidak merimaskan. Dan saya yakin, keselesaan akan menjadikan saya tampil hebat pada hari perkahwinan saya. Jadi perancangan mengenai rekaan dan jenis fabrik yang sesuai adalah amat penting. 

Salah satu kelebihan contest ini adalah membuka mata saya untuk berfikir dengan lebih realistik selain mengajar saya untuk lebih teliti dalam membuat dan merancang sesuatu. Terima kasih cik lijah kerana serba sedikit syarat dalam contest ini telah memberi inspirasi bermakna untuk saya.

Owh, ya. Sebelum saya lupa, orang yang terlibat dalam dialog pertama saya adalah orang yang ingin saya ajak join dalam contest ini.


xoxo *hug and kiss*

18 ulasan:

Puteri Kayangan?@#$%???? berkata...

waaaaaaaaaaaaaaaaa bestnya kalu dapat join nie hihi :)

Atiqah Ahmad berkata...

yeayyy. jom join ramai-ramai. salam kenal dhiera. :))


p/s - sudah follow dan link kamu. :)

dhiera zainudin berkata...

umi: jom la join sama umi!

atiqah ahmad: salam kenal jugak~ btw, thanx. akan link kamu jugak nanti~

Mama Ashraf berkata...

good luck dear...:)
sgt sweet putih dgn baby pink tuh..i like ;))

aNNor berkata...

salam kenal..exchange link jom... ;)

dhiera zainudin berkata...

@ Asfiza: thanx as.. sweet kan?

@ aNNor: salam kenal kembali! ok.. saya dah link kamu taw

neya berkata...

gud luck kamu yang indah ♥ !!

dhiera zainudin berkata...

@ nia: thanx nia~

nora saniey berkata...

wahhh kreatif nyer dira....gud luck dear...

dhiera zainudin berkata...

@ cik nora saniey : thanx dear~ good luck to u too

Unknown berkata...

i like.goodluck dear.chiffon memang best kan kan :)

dhiera zainudin berkata...

good luck to u too...
2 la, chiffon memang best! hek

ctk berkata...

cntik sangattt..haishh..xsbr nk kawen..hoho

dhiera zainudin berkata...

uik...sabar2 ye ct~

Hazz berkata...

weeee~~ my nikah & sanding veil pun yg saiz comel2 aja.. bukan jenis meleret gitu. ;-)

dhiera zainudin berkata...

@ Cik Hazz : yeke? boleh la pinjam nanti~ hek

Unknown berkata...

buat veil sgt senang...klau blh jgn beli...sbb kiter leh buat ikut kesukaan kiter..byk blog yg ajar bt veil..akak pn bt sendirik...tampal pakai gam uhu jerkk

dhiera zainudin berkata...

yang ini entri untuk join contest. menang dapat nombor 2~