Selasa, 25 Oktober 2011

E-day prep : Baju tunang (hunting kain)

Salam pembuka bicara..

Untuk makluman, saya memang tak guna mana-mana khidmat butik untuk majlis tunang nanti. Majlis nikah dan resepsi juga mungkin tidak menggunakan butik. Maka, semua persediaan saya dan keluarga buat sendiri.

Mula-mula, saya nak beli je baju tunang ni. Tapi bila fikir-fikir dan bincang-bincang dengan mak, kami decide untuk buat je sebab baju yang saya nak tu harga dia RM200 lebih. Macam kurang berbaloi sebab kalau buat sendiri lagi jimat dan boleh buat lagi baik dari yang dijual.

Saya buat baju yang hampir sama dengan baju yang saya minat tu.

sumber: online shop (maaf saya lupa dari online shop mana)

Kain yang saya gunakan adalah satin dan korean lace. Tapi ada cerita pembaziran disebalik pencarian kain ini.

Mula-mula, saya dah beli kain chiffon 4 meter di Nagoya Jalan TAR sebab gambar kat atas ni pakai kain sifon. Semeter RM 6. Seperti sedia maklum, chiffon kan jarang. Masalah nya, kena beli inner pula. Tapi masa ni, saya tak beli inner sifon lagi.

Tiba-tiba, saya membayangkan kalau guna kain satin mesti lagi cantik outcome dia sebab satin kan shining-shining sikit. Lepas bincang-bincang dengan mak, saya decide simpan aje lah kain chiffon tu. Buat baju lain. Kali ni nekad nak beli satin.

Satin ni saya beli di Riamoda Tanjung Malim. Semeter RM 16 bidang 60. Saya tak tahu bidang 60 ni kena beli berapa meter untuk sepasang baju kurung. Jadi, saya tetap beli 4 meter. Mak dah pesan jangan kedekut sangat. Beli je yang mahal-mahal tu. Satin murah-murah ni kain dia panas. Saya hanya mengikut perintah puan besar. Masa sekolah dulu, kain sekolah guna satin. Rasanya tak adalah sampai RM15. Sebab tu mak bagi amaran ni.

Saya tengok juga kain lace di Riamoda, tak ada yang menarik minat dan berkenan di mata. Sebenarnya, saya memang tak reti beli kain sendiri. he.

Last-last, saya bagi duit pada mak dan minta mak yang cari sendiri. Mak dan ayah beli kain lace untuk saya di Sungai Besar. Sungai Besar memang meriah kain-kain dengan baju ni. Sama je macam Jalan TAR. Ada yang lagi murah taw. Hasilnya, kain lace korea semeter RM39.90. Tapi sangat cantik. Nanges tengok.

Nenek saya tukang jahit. Jadi, baju tunang saya ni, nenek saya yang jahit kan. Dulu masa emak bertunang dan bernikah, baju tunang dan nikah emak saya, nenek juga yang buat. Baju tunang saya ini hampir 90% siap.

Weekend nanti, baru saya ambil dari nenek. Tak sabar nak tengok outcome dia. Nenek tak pernah mengecewakan saya. Dah ambil dari nenek nanti, saya buat treaser ye?

xoxo

10 ulasan:

Puteri Kayangan?@#$%???? berkata...

Yeayyyyyyyyyyyy umi pun tak sabar nak tengok hihi ..bila dhiera nak bertunang?

dhiera zainudin berkata...

saya pun tak sabar umi~ kurang dari sebulan. 20.11.2011 nanti baru bertunang~ wink wink

::Aja:: berkata...

actually..chiffon memang sesuai padankan dgn satin..mcm baju tunang aja dulu la.hehe..yup..buat sndiri lagi murah..dulu dress tunang aja design sndiri kan even tempah org..rege rm150 + letak beaded kat pinggang rm50= rm200..kain br bape hinggit.hehe

dhiera zainudin berkata...

aja, tapi aku tak minat sifon di padan kan dengan satin. kalau pakai sifon, aku nak guna kain yang sedap dan lembut dipakai khas untuk inner sifon~

aja tempah dress je harga rm150?

Wanie berkata...

untunglah ade org terdekat boleh jahitkan..boleh jimat duit kan..

dhiera zainudin berkata...

itu la wanie~ jimat sikit belanja. he

ctk berkata...

wah..cntik jugak ni ...nti ltk taw gambar2 tunang :D

dhiera zainudin berkata...

insyaallah ct..rajin2 la dtg jenguk~

nora saniey berkata...

wah da nk dkt la..congrate dear...

dhiera zainudin berkata...

@ cik nora saniey : ada 21 hari lagi~