Jumaat, 6 Julai 2012

Ujian saringan HIV dan persediaan diri

Salam pembuka bicara...


Semalam telah update basic procedure dan sedikit guideline untuk permohonan berkahwin. Basically, setiap negeri guna prosedur yang sama. Bezanya hanyalah di Selangor, kita tak perlu ambil borang atau download borang. Tapi terus isi kemudian print. Itu sahaja. [tekan sini untuk baca] Saya cerita dari pengalaman saya sendiri.


Sebelum kita boleh teruskan dengan borang permohonan, perkara yang wajib kita buat dulu adalah ujian saringan HIV. Banyak persoalan yang bermain di fikiran buat mereka yang masih confius pasal ujian saringan HIV. 


Antaranya:
- Ujian saringan HIV untuk pra-perkahwinan hanya boleh dilakukan di klinik kesihatan kerajaan sahaja.
- Di Selangor, keputusan ujian saringan HIV boleh diguna pakai dalam tempoh 6 bulan sebelum tarikh nikah.
- Kalau anda period, jangan risau. Tak bagi apa-apa kesan pun sebab ambil darah sikit je.
- Kena cucuk kat hujung jari je
- Tak perlu puasa kalau nak buat ujian saringan HIV ni


Cukup tak dengan 5 jawapan untuk persoalan tu? Saya tak dapat nak fikir persoalan yang lain. Eh, tapi kan kalau buat ujian saringan thalassemia, kena ambil darah dalam tiub taw. Kalau dekat tempat kerja saya dulu, kami ambil dalam 3-5 cc. Ambil lebih kot-kot perlukan ujian pengesahan thalassemia. Ujian saringan dengan ujian pengesahan ni adalah ujian yang berbeza. Ujian pengesahan makan masa yang lama sikit. 


Oh ya, ujian saringan thalassemia ni bukan disarankan untuk perempuan sahaja. Lelaki pun disarankan buat ujian saringan thalassemia. Sebab apa? Sebab bukan perempuan je boleh dapat penyakit thalassemia ni. OK?


Macam saya cakap tadi, di Selangor valid untuk 6 bulan dari tarikh nikah. Insyaallah saya akan bernikah pada 24 Ogos 2012. Jadi pada 26 Februari 2012, saya dah buat dah ujian saringan HIV ni. Masa ni dalam tempoh masa bercuti sebelum mulakan kerja baru. 


Apa yang saya buat dulu sebelum buat ujian saringan HIV?
Saya telefon klinik beberapa hari sebelum untuk tahu hari apa dan masa bila dia buat ujian saringan HIV. 
Saya tanya samada perlukan appointment ke tak. 
Saya tanya samada ada dokumen yang diperlukan ke tak. 


Selepas dah dapat maklumat yang saya perlukan, saya datang ke klinik kesihatan beberapa hari selepasnya. Saya pergi kaunter dan bagitahu JM (jururawat masyarakat) yang saya datang nak buat ujian saringan HIV untuk pra-perkahwinan. Kemudian, JM bagi 2 borang pada saya. 
1. Borang ujian saringan HIV (consent form sebenarnya)
2. Borang kaji selidik pra-kehamilan.


Isi sahaja borang yang diberi tu. Lepas tu, dia akan ambil bacaan anthropometri kita. Bacaan anthropometri ni bacaan berat, tinggi, BMI, tekanan darah dan beberapa lagi. Kemudian, tunggu giliran kita untuk buat ujian saringan HIV ni. Kalau korang nak buat ujian saringan thalassemia, sila inform JM tadi atau beritahu staff lab tu pun ok. Saya tak buat ujian saringan thalassemia sebab saya tahu saya bukan pembawa dan pesakit thalassemia. Pasalnya saya ada buat saringan kesihatan setiap tahun (setakat kini masih setiap tahun).


Nanti bila dah sampai giliran kita, staff yang ambil darah kita tu akan tanya samada kita tahu tak apa-apa tentang HIV. Dia hanya nak tahu pengetahuan kita tentang HIV. Tak tahu tak pe sebab dia tetap akan terangkan secara ringkas pasal HIV. Kemudian, baru lah dia cucuk hujung jari kita. Tak sakit pun macam kena gigit semut. Tak perlu takut. Nak kahwin kan? He.


Tunggu sekejap sehingga test kit HIV ni bagi keputusan samada 2 lines atau 1 line. Kemudian, dia akan minta kita ambil urin (air kencing). Dia hanya buat Urine FEME test sahaja iaitu dipstick. Selepas itu, kita perlu berjumpa doktor atau pembantu perubatan (MA) untuk sedikit consultation dan diberi surat HIV tadi. He. Girls, jangan lupa minta asid folik pada dorang ye. Selepas tu, apa lagi. Boleh lah balik dengan muka "yes, aku lepas boleh kahwin" Haha.


Sebagai tambahan. Antara persediaan saya selain ujian saringan thalassemia adalah scan bahagian pelvis. Pelvis ultrasound. Pelvis ultrasound ni scan bahagian rahim kita (cervix, uterus, ovaries, tube fallopian) dan pundi kencing kita (bladder). Dengan buat scan ni, kita boleh cek samada kita ada cysts ke fibroids ke cancer   ke batu karang ke tumour macam tu. Korang boleh lah buat in case korang ada bajet lebih. Saya tak pasti samada klinik kesihatan kerajaan ada buat servis pelvis ultrasound ke tak. Tapi kalau buat dekat swasta, harga dia dalam RM120 ke RM200 la. 




Gambar atas ni adalah gambar ultrasound yang saya buat hari tu. Saya buat upper abdomen ultrasound dengan pelvis ultrasound sekali. Tu yang nampak aliran darah pada buah pinggang saya, limpa, aorta semua tu.


Untuk lelaki, boleh jugak buat pelvis ultrasound ni. Lainnya, lelaki akan cek seminal vesicle (tempat simpan air mani), prostate gland, bladder apa tah lagi. Lupa dah. Keputusannya sama jugak macam perempuan. Nak cek ada batu karang ke tumour ke enlargement pada prostate ke. Makin tua seseorang lelaki, makin disaran buat scan ni sebab lelaki tua (terutamanya) selalu alami prostate enlargement. Harga dia sama je macam perempuan dalam RM120 ke RM200. Selain itu, boleh la buat scrotum ultrasound. Scrotum ni kita boleh self-check untuk precaution sama macam Breast self-examination tu. Tapi tak kan saya nak ajar kot. Saya ajar dekat husband la sebab boleh demo dekat dia sekali. Scrotum tu apa? Scrotum tu yang korang panggil telur tu la. Kalau buat scrotum ultrasound ni pula, harga dia dalam RM80 ke RM150 tak silap.


Hopefully entri ni boleh lah bagi korang sedikit gambaran terutamanya bagi yang takut-takut nak buat ujian saringan HIV tu. Jangan risau yang terlampau. Pemikiran kita boleh mempengaruhi emosi kita. Tiba-tiba teringat gelagat tunang saya masa kami buat scaling dan polishing gigi hari tu.


xoxo

15 ulasan:

Nuha hayati berkata...

Wah dhiera..sooo detail!!

Cik Puan Tqah berkata...

dear..tarikh nikah kite same.. yeay.. i da pegi check rahim i jugak..doc ckp semua ok.. i pegi kt bangsar rm120.. consultation n scan sbb ms tu de prob sket ngn period.. hiv test pon da wat..tunggu setel borang encik tunang je..

een berkata...

time kasih bg info...mmg risau pon pasal check HIV tu..huh

eila fazdli berkata...

eila br nk wat hiv test tu esok... bdebar2 lak...hahaha...

Puteri Kayangan?@#$%???? berkata...

Bagus juga kalau buat ujian tu dear ..sekurangnya kita ketahui masalah dalaman yang kita tidak ketahui .. dan boleh merancang untuk mencari jalan penyelesaian ..sekiranya ada ..hrmm

FarizAtie berkata...

atie mase g bt test HIV rse ketar2..huhu xske la tgk darah sendiri..pastu dpt ceramah percuma dr doktor..huk3..buakn ape pasal penjagaan rahim sme..:)..^_^
happy prepare dear..atie pun tengah nerves nih..lg 2 month
heelp me tau!!

dwatyKNY berkata...

takutnya kena cucuk jarum... tapi kalau nak kawen kenala juga

kelvin berkata...

Kalau nak tau result HIV cepat, boleh beli HIV Test Kit dari www.hivtest.com.my. Result dalam 5 min sahaja.

SUHAILA berkata...

Erkhh...kite b2b johor..salam perkenalan...hr 2 ad buat hiv test but dlm tiub bkn mcm u ckp mek hujung jari jer..pastu bile da buat da dpt results...doc tny awak pnh trm rawatan x...pnh masok hosp x...n dye kate kn check balik darah then appointment lagi...huwaaa knp ekhh agak2...Ad suspek thalassemia ker

Unknown berkata...

Says nak tanya. Kiranya ujian saringan talasemia tu optional la kan? Kalau tak nak ambil pun tak apa?

dhiera zainudin berkata...

@fi ad
masa saya buat ni optional. tapi sekarang saya tak pasti. tak silap masih lagi optional

Unknown berkata...

Bru nk buat besok hope xda mslh..risau nie:-(

dhiera zainudin berkata...

@wAnIeY fAzIl
inshaAllah tak ada masalah. sebab hiv bukan senang pun nak berjangkit. good luck

Tanpa Nama berkata...

Wow..gud info..thanks ya..

y? berkata...

Wahh...t info brguna..sngt details..sy xtkut ccuk jarum..tp tkut mnunggu result..xsuke prsaan brdebar2..adoii