Rabu, 8 Julai 2015

Milk Booster

Salam pembuka bicara..


Ini antara milk booster yang anda boleh cuba. Mana tahu mungkin jadi untuk anda. Setiap orang mempunyai milk booster yang berbeza-beza. Ini kerana kita semua adalah istimewa.


Yang paling penting sekali dalam penyusuan susu ibu adalah demand and supply.




Apa dikatakan konsep demand dan supply ni? 
Semakin banyak demand susu, semakin tinggi lah supply susu. Mudah!


Macam mana nak buat demand susu semakin tinggi?

  1. Kerapkan direct feeding/ lacthing
  2. Kerapkan pumping
  3. Elakkan payudara bengkak
  4. Jadikan pam itu rakan baik anda. 

Macam mana pula dengan meningkatkan supply?
Allah jadikan setiap manusia ini sangat unik. Kita mempunyai otak yang dapat menghantar isyarat-isyarat dari respon badan kita. Same goes pada penyusuan susu ibu. Bila kita kerap menyusu anak, kerapkan pam, payudara kita sentiasa kosong. Ini memberi isyarat bahawa si ibu memerlukan lebih banyak bekalan susu untuk si anak. Macam kita buat kenduri, lepas tu lauk dalam tray habis cepat-cepat lah kena topup kan?


Inilah sebab elakkan payudara menjadi bengkak kerana bila payudara bengkak, otak menerima isyarat bahawa si ibu tidak memerlukan susu sebanyak ini. Jadi, mari kita kurangkan bekalan susu kepada ibu dan anak ini. Hasilnya, susu anda akan berkurangan. Tidak percaya? Silalah cuba


Inilah konsep penyusuan sebenar. Saya tidak menolak konsep milk booster kerana senarai itu berjaya untuk sesetengah ibu. Tapi pengambilan milk booster semata-mata tanpa konsep penyusuan yang betul, tiada hasil yang memberangsangkan.


Oh, lagisatu sebelum lupa. Mind set ibu-ibu harus betul. Sebab apa yang kita fikirkan itu adalah doa. Ingat! Apa yang kita fikir, apa yang kita rasa, apa yang kita cakap dan apa yang kita buat adalah doa semuanya.


Kalaulah mind set tu --> macam mana susu tak cukup atau stand by la susu formula untuk anak atau segala fikiran yang negatif susu tak cukup, anak lapar dan sebagainya, anda sedang berdoa perkara itu menjadi kenyataan. Anda sedang meminta pada Allah untuk perkara itu berlaku. Jadi, cepat-cepat istighfar dan betulkan niat dan mind set anda. Perut si anak hanyalah kecil mana. Bila perut kecil, penghadaman berlaku dalam tempoh yang sekejap, cepat lah si anak berasa lapar la balik. 


Last but not least.


Buat mereka yang berminat untuk menghadiri kursus penyusuan 40 jam,
Boleh hubungi: bfhitrcentre@gmail.com.
Tarikh kursus: 27 Julai - 1 Ogos 2015. Tapi baru-baru ni, dimaklumkan akan dibuat pada bulan September.
Lokasi kursus: Hospital Angkatan Tentera Tuanku Mizan
Ada yuran yang dikenakan. 

Saya sudah pergi tahun lepas. Anda tidak akan rugi. Malah, ilmu anda bertambah-tambah.


xoxo
dhiera

0 ulasan: